Crowdynews combineert sociale media met artikelen

Online nieuws: strijd of symbiose

Auteur: Frank Veerkamp - 31-12-2015

De wereld van het nieuws is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd, onder meer onder druk van de sociale media. Met Crowdynews kunnen traditionele nieuwsbedrijven de snelheid van de sociale media combineren met de kwaliteit van hun eigen artikelen. En dat is nodig, want in de strijd om de aandacht van de consument is de nieuwsmarkt een strijdtoneel geworden.



Toen captain Chesley Sullenberger zijn Airbus vanwege een dubbele motorstoring op de Hudson landde en de sociale media daarover veel sneller berichtten dan de traditionele, wisten Edwin Kuipers en Jeroen Zanen dat er iets veranderd was in de wereld. Ze wisten nog niet meteen op welke manier ze hier iets mee konden doen, maar wel dát ze er iets mee moesten doen.

Kuipers en Zanen begonnen met technologie te ontwikkelen die de sociale media met de content van traditionele uitgeverijen moest combineren. In 2010 richtten de mannen Crowdynews officieel op, een dienst die relevante berichten uit de sociale media naast artikelen toont. Ruim vijf jaar na de oprichting is Crowdynews goed voor bijna twee miljard pageviews per maand op sites van nieuwsmedia, bedrijven en webwinkels.


In een voormalige melkfabriek aan de rand van de stad Groningen zit het hoofdkantoor en in Boston is onlangs een tweede vestiging geopend. Het bedrijf heeft een sterke band met de VS: de eerste klant was een Amerikaanse krant en in de VS zit nog steeds het meeste potentieel: een groot taalgebied en hoge bedragen per duizend kliks.

Lees het hele artikel over Crowdynews in het decembernummer van inct.magazine

Download artikel




Reageren