Boekenbranche wint aan imago

Onderzoek naar merken in Boekenbranche

14-06-2016PublieksmediaBoekenbranche wint aan imagoNa jaren van imagodaling met financiële malaise als gevolg, gloort er weer hoop voor de boekensector. Dit blijkt uit de vierde editie van het tweejaarlijks Boekensector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.100 Nederlanders.

Gemiddeld zijn de merken in de boekensector sinds 2014 met vier procent gestegen. Vooral de reputatie van de uitgeverijen groeit hard. Maar ook de auteurs zien hun verkoopkansen significant toenemen. Sterkste stijger in merkkracht is thrillerschrijfster Esther Verhoef. Haar imago is in twee jaar tijd met een derde gegroeid. 

'Met de imagogroei kan de boekensector uit de jarenlange malaise komen als de primaire aandacht wordt gericht op de bestaande topmerken. Schrijverskanonnen als Carry Slee, Saskia Noort en Maarten 't Hart kunnen de sector de nodige groei-impulsen geven', verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. 'Ook de Boekenweek zit flink in de lift en kan een enorme bijdrage leveren aan het versterken van de topmerken. Over het verkoopkanaal is het nieuws ook positief. De oude retailmerken De Slegte, Donner en Van der Velde staan weer op hun voetstuk na het faillissement van het voormalige moederbedrijf Polare.' 

Top-10 sterkste merken van Nederlandse boekensector in 2016 (+ positie in 2014)
1. (1) bol.com
2. (3) Dick Bruna
3. (2) Kinderboekenweek
4. (5) Boekenweek
5. (4) Bruna
6. (6) Carry Slee
7. (8) Saskia Noort
8. (-) de Bibliotheek
9. (11) Primera
10. (-) Maarten 't Hart

Top 10 positie bij merkdebuut voor 'de Bibliotheek' 
Opmerkelijke nieuwkomer in de top-10 van sterkste merken is het merk 'de Bibliotheek'. De presentatie van de circa 1.000 openbare bibliotheekvestigingen onder één naam blijkt een succesvolle stap te zijn. 'Terwijl een derde van de bevolking nog niet op de hoogte is van de nationale samenwerking, neemt de organisatie nu al de achtste plaats in op de ranglijst van sterkste merken. Wat betreft waardering scoort de Bibliotheek zelfs een stuk beter dan boekverkopers bol.com en Bruna. De nationale boekenuitlener heeft een veel sympathieker imago dan de commerciële verkopers. Met de gezamenlijke presentatie van de bibliotheken heeft de sector er dus weer een krachtig middel bij om de Nederlander aan het lezen te krijgen', aldus merkadviseur Beerda. 

Uitgeverij Ambo|Anthos bezit schrijversstal met sterkste reputaties
Van de negentien Nederlandse auteurs met een nationale uitstraling is het hoogste aantal bij uitgeverij Ambo|Anthos aangesloten. Opmerkelijk is dat het uitgeverijmerk zelf onzichtbaar is voor de Nederlandse boekenlezer. 'Kennelijk heeft de naam Ambo|Anthos geen invloed op de aanschaf van boeken van de topauteurs van deze uitgeverij. Net als bij veel andere uitgeverijen valt hier nog veel winst te behalen. In de ideale situatie helpt een sterke uitgeverijnaam de boekverkoop van vooral de onbekendere schrijvers', verklaart Beerda. 

Online boekwinkel bol.com heeft de hoogste groeiverwachting en eci.nl de laagste
De top-10 van merken met de hoogste groeiverwachting bevat vijf personen, illustrator Dick Bruna en vier auteurs. Terwijl Saskia Noort nu Carry Slee nog voor zich moet laten als populairste Nederlandse schrijfster, ziet er het naar uit dat zij binnenkort de nummer één positie gaat innemen. Van alle auteurs wordt van haar namelijk de belangrijkste groei verwacht. Bol.com wordt de meest rooskleurige toekomst voorspeld door de consument. Die van online boekwinkel eci.nl ziet er beduidend minder florissant uit. Het imago van eci.nl, dat in 2014 na een faillissement een doorstart maakte, blijft dalen en de groeikansen zijn minimaal.

Download artikel




Reageren