Winst Sanoma Media Nederland groeit in Q3

Ook internationaal goede cijfers

24-10-2018Educatieve media | PublieksmediaWinst Sanoma Media Nederland groeit in Q3

De omzet van Sanoma Media Netherlands is in het derde kwartaal gegroeid naar € 106 miljoen (2017: € 104 miljoen, gecorrigeerd voor verkoop SBS). Dit komt voornamelijk door de successen van kortingssite Scoupy en de goede resultaten bij de losse verkoop.
 
Over de eerste drie kwartalen van 2018 steeg de winstgevendheid, mede door een blijvend goede kostenbeheersing, verder tot € 53 miljoen (2017: € 49 gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) bij een licht dalende omzet (2018: € 310 miljoen, 2017: € 323 miljoen, gecorrigeerd voor verkoop SBS).
 

Ook internationaal doet Sanoma goede zaken. Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma Group: “Sanoma Group laat in het derde kwartaal bij alle onderdelen goede resultaten zien. Twee weken geleden gaven we ook al aan dat de winstgevendheid van Sanoma Group in 2018 hoger uit zal komen dan verwacht. De huidige koers van focus op onze klanten, selectief investeren in het verder uitbouwen van onze merken en kostenbeheersing zetten we dan ook voort.”

Finland
Sanoma Media Finland kon dit kwartaal direct profiteren van de festival-business na de acquisitie van N.C.D. Production. Daarnaast kon het wederom rekenen op hogere digitale abonnementen van Ruutu, de video-on-demandservice, en Helsingin Sanomat, de grootste krant van Finland. De winstgevendheid steeg sterk naar € 21 miljoen (2017: € 14 miljoen) mede vanwege de het staken van de verlieslatende ijshockey-uitzendingen.

Learning

Bij Sanoma Learning is het derde kwartaal altijd zeer belangrijk en heeft traditiegetrouw altijd de hoogste omzet van het jaar. Zoals verwacht was de omzet in Polen aanzienlijk lager dan vorig jaar, toen Sanoma Learning de voordelen had van de veranderingen in het onderwijsstelstel in Polen. De daling was lager dan verwacht doordat het marktaandeel in Polen verder is gegroeid in 2018. De educatieve tak, in Nederland bekend van Malmberg, begint nu ook de eerste vruchten te plukken van het ‘High Five’-programma voor de integratie van de administratie en ondersteuning van de vijf bedrijven in de vijf landen.
 
 

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen