De speerpunten voor 2019

25 CEO's van mediabedrijven geven hun visie

13-12-2018Educatieve media | Nieuwsmedia | Publieksmedia | VakmediaDe speerpunten voor 2019

In opdracht van Adformatie heeft Heiko Bleeker van Station 10 een aantal media CEO's bevraagd over hun visie op het komende jaar. Er kwamen 5 speerpunten naar voren.


De vijf ontwikkelingen die men ziet als belangrijk voor 2019 zijn:

1: Samenwerking 
Op een gedeelde eerste plaats zetten ceo’s dit jaar samenwerking. Het belang van samenwerking is daarmee de afgelopen jaren sterk gegroeid. Samenwerking scoorde eerder een vijfde (2017) en vierde (2018) plaats. 

2: Data 
Data staat al sinds de eerste editie in de top-3. In 2019 bereikt dit ontwikkelgebied voor het eerst de (gedeeld) eerste positie. Onder de paraplu van data gaan verschillende ontwikkelingen schuil.

3. Content 
Jarenlang stond content  op nummer-1, maar het belang neemt sinds 2016 af, hoewel het nog steeds door veel ceo's wordt genoemd en daarom een  plek 3 verdient.

4. Crossmedia 
Onder crossmedia als ontwikkelgebied schaar ik alle investeringen in nieuwe kanalen om de consument te bereiken.

5. Klantbeleving 
Klantbeleving staat voor het eerst in de top5 en betreft uitsluitend consumenten (niet adverteerders). Het werd al jaren genoemd door CEO’s, maar kwam nooit verder op het lijstje dan een negende plaats.

De CEO's benoemde ook een aantal uitdagingen:
  • Mensen: De grootste uitdaging voor mediabedrijven is het werven en behouden van de juiste mensen. 
  • Structuur: De organisatiestructuur houdt verandering tegen. 'We moeten wendbaarder worden.' Een aantal keer wordt de governancestructuur genoemd. 
  • Cultuur: De cultuur in de organisatie kan op verschillende manieren een uitdaging vormen.
  • Distributie: De uitdaging hoe je de consument blijft bereiken. 
  • Technologie: 'De transformatie van onze sector gaat over de as van de technologie. Technologie is daarmee de bottleneck' stelt een ceo. 
  • Business model: ceo's uiten hun zorgen over de potentie van digitale inkomsten  
Lees het hele artikel bij Adformatie 

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Uitgeven in eigen beheer
inct.easyread: Uitgeven in eigen beheer
Prijs: € 4,99
Uitgevers kunnen zo maar een prachtboek over het hoofd zien. En een auteur die zelf uitgeeft houdt meer over. Selfpublishing is populair, maar succesvol uitgeven is niet eenvoudig. Om een (e-)boek uit te geven heb je inderdaad niet meer per se een...
direct bestellen