Digitaal archief Elsevier Weekblad naar KB

Bewaren cultureel erfgoed

14-12-2018Nieuwsmedia | PublieksmediaDigitaal archief Elsevier Weekblad naar KB

De uitgever van Elsevier Weekblad, One Business, en de Koninklijke Bibliotheek hebben een overeenkomst gesloten waarmee One Business het volledige digitale archief van Elsevier Weekblad (en voorlopers) beschikbaar stelt aan de KB.


Het archief zal digitaal worden aangeleverd voor het depot. Met de nu gesloten overeenkomst zorgen uitgever en de KB ervoor dat waardevol cultureel erfgoed behouden blijft en, met een vertraging van een jaar, digitaal beschikbaar komt voor onderzoek.
Lily Knibbeler, algemeen directeur van de KB: "Wij zijn hier heel blij mee. Elsevier Weekblad is belangrijk vanuit cultuur-historisch oogpunt. Daarnaast hebben we nog vrij weinig Nederlandse publiekstijdschriften in ons digitale depot, dus dit is een welkome aanvulling en smaakt beslist naar meer."
Arendo Joustra, hoofdredacteur Elsevier: "Ik vind het een prettig idee dat Elsevier Weekblad nu als cultureel erfgoed bewaard blijft en dat de KB daarvoor instaat. Als het archief online komt, kan het ook door onze eigen redactie en onderzoekers worden gebruikt."

Depotfunctie KB
De KB slaat van iedere publicatie die in Nederland wordt uitgegeven één exemplaar op in haar depot. Door de geleidelijke digitalisering van dit enorme opgebouwde papieren archief is het mogelijk om onderzoekers online toegang bieden tot de schatkamers van het geschreven woord via diensten als Delpher en DBNL.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen


inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen