Kobo, Sweek en bol.com op zoek naar schrijftalent

Schrijfwedstrijd op mobile & social

18-12-2018PublieksmediaKobo, Sweek en bol.com op zoek naar schrijftalent

Kobo Writing Life en lees- en schrijfplatform Sweek lanceren #KoboTalent: een wedstrijd om nieuw schijftalent van Nederlandse en Vlaamse bodem te ontdekken. De auteur van het beste verhaal wint een uitgeefcontract en de winnende titel zal als e-book, paperback en mogelijk ook als luisterboek beschikbaar zijn bij bol.com.
 

De wedstrijd

In samenwerking met bol.com en Sweek gaat Kobo op zoek naar een ijzersterk verhaal in de genres algemene fictie, feelgood en thriller, dat als exclusieve Kobo Original zal verschijnen. Auteurs hebben vier maanden de tijd – de wedstrijd loopt tot en met 31 maart 2019 – om hoofdstuk voor hoofdstuk een boek van 40.000 tot 80.000 woorden op Sweek te publiceren. De gebruikers van het lees- en schrijfplatform, inmiddels al ruim één miljoen, kunnen de verhalen direct al lezen en erop reageren. Lezers kunnen auteurs feedback geven, het verhaal volgen en ‘liken’, en hun favorieten op sociale media delen. Peter Paul van Bekkum, CEO Sweek: 'De schrijfwedstrijd krijgt hierdoor een sociaal en dynamisch karakter. Daarnaast helpt de interactie en het leesgedrag de jury bij het bepalen van de winnaar.'
 

Een uitgeefcontract met Kobo Originals

Het lezerspubliek bepaalt vijf van de tien verhalen op de shortlist. De jury kiest de overige vijf finalisten. Begin juni wordt de winnaar van het contract met Kobo Originals bekendgemaakt op een speciaal evenement. De overige finalisten ontvangen een goodiebag en ondersteuning van Kobo Writing Life om hun boek in eigen beheer uit te geven. Sabine van der Plas, medeoprichter en marketing manager Sweek: 'Uit al onze wedstrijden met uitgevers – van Moon uitgevers in Nederland tot Gramedia in Indonesië – zien we dat er ontzettend veel schrijftalent boven komt drijven. We kijken ernaar uit om samen met Kobo Writing Life en bol.com de bestsellerauteur van de toekomst te ontdekken.
 
Pieter Swinkels, Executive Vice President bij Kobo: ‘We bieden jong schrijftalent zichtbaarheid en een steuntje in de rug om een groot publiek te bereiken. Ik verwacht dat we onze lezers met iets moois gaan verrassen.’
 
De jury
De jury bestaat uit experts uit het boekenvak:
- Tessa de Boer – Merchandiser bij Rakuten Kobo
- Erik Rigters – Publisher Relations Manager bij Rakuten Kobo
- Chelsey Schroyens – Product Specialist voor het Kobo Plus e-bookabonnement bij bol.com
- Janneke Siebelink – Hoofdredacteur Boeken bij bol.com
- Sabine van der Plas – Medeoprichter en marketingmanager Sweek
 
Het reglement en de voorwaarden van de wedstrijd zijn hier te vinden.

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen