Een bestseller in eigen beheer

Hoe 'I love happy cats' België veroverde

Auteur: Frank Veerkamp
voeg toe aan mijn kennisbank
Een bestseller in eigen beheer

Anneleen Bru heeft een missie: de relatie tussen mens en huiskat moet beter. Daarvoor moeten mensen beseffen dat een kat geen pluizig minimensje is, maar eigen kattenwensen heeft en een eigen manier van communiceren. Haar belangrijkste wapen op die missie is kennis: ze geeft lezingen, trainingen en advies over de manier waarop katten op hun baasjes reageren en waarom ze soms gedragsproblemen vertonen. Om nog meer mensen te bereiken heeft ze er ook een boek over geschreven en in eigen beheer uitgegeven. I love happy cats, handleiding voor een gelukkige kat werd een enorm succes: dertien weken in de top 10 van de Belgische bestsellerlijst, herdruk na herdruk. Vooral voor een boek dat in eigen beheer is uitgegeven is dat uitzonderlijk.
 

België telt zo’n drie miljoen katten, Nederland zeven miljoen. Dat zijn lang niet allemaal happy cats. Anneleen Bru: “Veel mensen hebben communicatieproblemen met katten, omdat ze niet goed weten hoe katten op menselijk gedrag reageren. Daardoor kunnen die katten probleemgedrag gaan vertonen, wat er uiteindelijk toe kan leiden dat ze naar het asiel gebracht worden. Maar dat is natuurlijk geen oplossing.”

Wetenschappelijk onderbouwd

Daarom probeert Bru zo veel mogelijk mensen te leren hoe ze het gedrag van hun kat moeten interpreteren. Daarbij is alles gebaseerd op wetenschappelijke studies over dierlijk gedrag. Ze is afgestudeerd met een MSc in Companion Animal Behaviour Counselling aan de University of Southampton en volledig gecertificeerd lid van de International Association of Animal Behavior Consultants. Haar adviezen gaan dus verder dan het niveau dat je standaard in boekjes over het houden huisdieren vindt. Haar trainingen worden dan ook niet alleen door kattenliefhebbers gevolgd, maar ook door professionals zoals dierenartsen.

 

Het idee om een boek te maken had Anneleen Bru al lang in het hoofd: het is een manier om meer mensen te bereiken dan met lezingen en trainingen, en tegen een aantrekkelijke prijs. Want een groot bereik betekent meer happy cats. Toen ze 2017 in een vraaggesprek noemde dat ze het boek in haar hoofd al af had, reageerde er meteen een uitgever. Maar die wilde er zo veel aan veranderen dat het hele concept van het boek verdween. Daarop besloot ze het boek dan maar zelf te maken en uit te geven. 

Alles in eigen beheer

Met hulp van onder meer een vriendin die de vormgeving verzorgde werkte ze in augustus het concept dat ze in haar hoofd had uit tot een dik boek. De pdf was is september klaar. Het moest ook wel snel, want ze had zich voorgenomen om I love happy cats te presenteren op het kattencongres Poes Café  dat ze ook organiseert. Op zoek naar een drukker kwam ze bij de Nederlandse drukwerkbemiddelaar New Energy Drukwerk  uit. “Ik kon op de site uitrekenen hoeveel het boek zou kosten en Thomas (Toxopeus, eigenaar van New Energy Drukwerk, red.) nam meteen contact met me op toen ik had aangegeven dat ik een boek wilde laten drukken. In tegenstelling tot de uitgever waarmee ik eerder contact had gehad, snapte Thomas precies wie ik met het boek wilde bereiken en kon hij me goed adviseren over hoe het boek er uit moest zien. Op zijn advies heb ik voor hardcover gekozen, hoewel dat iets duurder was, en gouden belettering, een leeslint en kapitaalbandjes. Nu heeft het helemaal de uitstraling waar mijn publiek gevoelig voor is.“
 
Ook tijdens de productie was er veel contact: “Het boek, of eigenlijk de boeken, want er is ook een Engelse en een Franse versie en een Werkboek (met oefeningen en observaties en ruimte om de voortgang te noteren), werden in Polen gedrukt. Daarbij ging wel eens iets mis. Maar het werd steeds snel opgelost; met name Asia (projectmanager bij New Energy Drukwerk, red.) heeft met heel veel geduld ervoor gezorgd dat alles uiteindelijk goed kwam.”
 

Stroomversnelling

De eerste druk bestond uit duizend exemplaren. Al voor de officiële lancering was er al belangstelling voor. Onder meer bij Lieven Van Gils, de host van Van Gils & Gasten, een programma op de Vlaamse publieke zender, vergelijkbaar met DWDD of Jinek. “Direct na de uitzending name het aantal bestellingen enorm toe: er kwam een tweede druk van tweeduizend exemplaren, een derde druk en een vierde. Tussen 19 november en 19 december kwamen er duizenden boeken uit Polen.” Eerst sloeg Anneleen Bru die op in haar garage, daar kwam een tweede garage bij en daarna schakelde ze een fulfillment-bedrijf in. Ook werden er boeken rechtsreeks naar het magazijn van de Standaard Boekhandel gebracht. Op het hoogtepunt lag het boek overal: in de ketenboekhandels en de zelfstandige boekhandels, maar ook bij MediaMarkt en de supermarkten van Carrefour.
 
Omdat New Energy Drukwerk de productie en aanvoer onder controle had, kon Anneleen ook de PR doen: met postkaarten, boekenleggers, tassen, armbandjes en pennen genereerde ze zo veel mogelijk aandacht voor haar boek. Naast het boek is er ook een werkboek met oefeningen en observaties, ruimte om de voortgang te noteren..
 
Anneleen Bru is blij dat ze het hele proces in eigen hand heeft gehouden, maar plaatst wel twee kanttekeningen voor andere selfpublishers: het was een zeer intensieve, zeg maar slopende, periode en zonder haar optreden bij Van Gils was het misschien nooit zo’n succes geworden. “De markt was er klaar voor, mijn netwerk was er klaar voor en iedereen heeft heel hard gewerkt om er een succes van te maken.”

Happy cats wereldwijd

Inmiddels heeft Anneleen Bru contact met mensen die haar helpen een internationaal publiek voor I love happy cats te vinden. Op de Frankfurter Buchmesse heeft ze contacten gelegd met een uitgever die de hele Engelstalige wereld bestrijkt. Inmiddels heeft ze met deze Amerikaanse een contract getekend. “Het boek zal dus gepubliceerd worden in elk Engelstalig land in de wereld: Groot-Brittannië, Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika. Dat wordt dus héél spannend! Het boek komt daar uit in de herfst van 2019.”

I love happy cats is ook in Nederland verkrijgbaar, maar die verkoop loopt daar niet zoals in België, vooral omdat Anneleen haar handen vooral vol had met de Belgische markt. Een Nederlandse uitgever die het op de juiste manier oppakt zou er in Nederland een succes van kunnen maken, daarvan is Anneleen Bru overtuigd. Ze weet ook al waar de sleutel ligt: “Als ik te gast zou kunnen zijn bij Eva Jinek (gekend kattenliefhebster, red.) zou er meteen veel aandacht zijn. Die aandacht is nodig –, niet voor het boek, maar voor de kwestie om katten beter te begrijpen.”
 
In de loop van volgend jaar verschijnt het tweede deel, dat bedoeld is voor gevorderden en professionals. “Ik wil nu alles wat ik weet, wat ik geleerd heb, opschrijven. Het wordt mijn levenswerk. Het wordt waarschijnlijk te diepgravend om opnieuw een bestseller te worden, maar dat doet er niet toe. Als het er maar toe leidt dat meer katten happy cats worden.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door New Energy Drukwerk.

Download artikel




Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen