Strijd tegen nepnieuws geen kans zonder investeringen mediasector

VPRO-directeur Van der Meulen doet oproep aan minister Slob

08-01-2019PublieksmediaStrijd tegen nepnieuws geen kans zonder investeringen mediasector

‘Nederland moet investeren in de mediasector. De overheid net zo goed als de markt. Een wereld die draait op nepnieuws en alternative facts en die wordt gedomineerd door presidentiële tweets en politieke propaganda vraagt om sterke, onafhankelijke mediaorganisaties voor feiten, meningsvorming en herleidbare opinies. Nederland kan het schudden als open democratie, creatieve samenleving of kenniseconomie als we niet in staat zijn onze eigen media sterk te houden.’ Dat bepleit VPRO-directeur Lennart van der Meulen tijdens zijn nieuwjaarstoespraak in Paradiso.
 
Mediaminister Slob wil in februari een media-akkoord van alle partijen in de mediasector dat onafhankelijk nieuws en een divers eigen media-aanbod moet garanderen, in april een nieuwe Medianota over de publieke omroep in de Tweede Kamer en voor het eind van het jaar nieuwe wetgeving. Volgens Van der Meulen is de vlucht voorwaarts die mediaminister Arie Slob dit jaar wil maken tot mislukken gedoemd als we niet meer gaan investeren in de mediasector.

 
Van der Meulen: ‘We moeten investeren in onafhankelijke journalistiek, in maatschappelijke media die de samenleving een stem geven en in programma-aanbod waarvoor extra geld nodig is: drama, documentaires, series, eigen formats, wetenschapsprogramma’s. En in techniek, innovatie en de bouw van nieuwe distributienetwerken, een gezamenlijk on demand platform voor alle Nederlandse producties, onafhankelijke sociale media en platforms.’
 
Volgens Van der Meulen moet er ook meer geld dat verdiend wordt aan het produceren, doorgeven en exploiteren van media teruggesluisd worden naar de mediasector zelf. ‘Er zit genoeg ruimte in de nog steeds torenhoge rendementen van commerciële partijen. We moeten een hogere bijdrage van providers eisen voor doorgifte van programma’s en de inkomsten van Google, Youtube en Facebook belasten.’
 
Voor de VPRO is het erop of eronder het komende jaar, aldus Van der Meulen. ‘Wij zullen moeten aantonen dat een bestel zonder onafhankelijke omroepen ondenkbaar is. Dat zullen anderen niet voor ons doen. En we zullen het tij moet keren binnen de NPO zelf. Want we worden door de NPO te veel beperkt in de bijdrage die we kunnen leveren aan het publieke media-aanbod.’
 
Foto: Lennart van der Meulen credit Merlijn Doomernik

Download artikel




Reageren


Producten
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
inct.easyread: Sociale media voor uitgevers
Prijs: € 7,99
Welke sociale media zijn er, wat is hun nut voor uitgevers en hoe werk je ermee? Sociale media zijn overal. Voor sommige mensen zijn ze zelfs de belangrijkste of enige toegangspoort naar het internet. Je kunt de sociale media op verschillende manieren...
direct bestellen


inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
inct.easyread: Hoe ontwikkel je een bladformule?
Prijs: € 3,99
In een bladformule worden de basiskenmerken van een magazine beschreven. Wat wil een tijdschrift overbrengen en hoe gebeurt dat? Met die vaste formule proberen tijdschriften hun specifieke doelgroep aan te spreken. In deze inct.easyread wordt besproken...
direct bestellen


inct.easyread: Tijdschriftmarketing
inct.easyread: Tijdschriftmarketing
Prijs: € 4,99
Hoe bereik je de lezer met je tijdschrift? En hoe bind je hem of haar? Zijn er naast losse verkoop, abonnementen en advertenties nog meer inkomstenbronnen? Femke Leemeijer van Kantoor Fifty Four geeft antwoord op deze vragen, én meer.
direct bestellen